Novoroční setkání moravských patriotů na Bradle

3. leden 2012 | 16.14 | rubrika: Cestování, turistika

Stalo se již tradicí, že vždy na Nový rok se moravští patrioti vydávají na skalnatý vrchol hory Bradlo (600 m n. m.). Společně zde slavíme příchod Nového roku a přejeme si vzájemně mnoho štěstí, životních úspěchů a především pevné zdraví. Ne jinak tomu bylo i letos. Výstup k vrcholu této pověstmi opředené hoře patřil díky klouzavému a ušlapanému sněhu k těm náročnějším. Příroda nám bohužel letos nenabídla výhledy do okolní krajiny, a to díky husté mlze, která dokonale zakryla na severu kopce Jeseníků i protilehlou hanáckou rovinu. BradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradlo

Na vrchol Bradla vystoupilo přes ne právě ideální podmínky několik stovek lidí, z nichž mnozí projevili svůj patriotismus k naší zemi Moravě. Někteří patrioti se dokonce nechali vyfotografovat u naší moravské vlajky, která zde už od časného rána hrdě vlála. Je potěšitelné, že moravská zástava lidi přitahuje a zajímá, přičemž někteří ji na Bradle viděli vůbec poprvé.

Na cestě od Nové Hradečné k vrcholu Bradla nás také potěšily nově instalované dřevořezby zvířat. U rozcestí pod Bradlem na nás čekal dokonce čert i s vidlemi.

Krásně jsme zahájili nový rok 2012. Za rok určitě přijďte mezi nás. Už včil se těším na další přátelské setkání.

Putování Moravou

22. květen 2011 | 19.28 | rubrika: Cestování, turistika

Včera, to je v sobotu 21.5. 2011, jsme se s moji ženou Danielou a našim synem Lukášem účastnili 8.ročníku pochodu nazvaného Putování Moravou. Pořadatelem tohoto putování po stopách moravské historie, kultury, přírodních a technických zajímavostí je občanské sdružení Moravská národní obec.  MNOMNO

Z Adamova jsme vyrazili po žluté turistické značce. Tak zvaná Doubská cesta nás zavedla na palouk ke studánce U Srnce. Kromě studánky je zde zajímavá lokalita velkomoravských hutí. Po prohlídce okolí a prostudování naučné tabule jsme pokračovali v cestě, která nás zavedla k  Máchovu pomníku. MNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOMNOTady mě zaujal nejen samotný pomník s nejznámější básní Máj, ale také nádherný výhled do krajiny. Z tohoto místa jsme dokonce měli možnost z velké dálky pozorovat charakteristický tvar Pálavských vrchů. Na tomto překrásném místě jsme všichni účastníci putování od pořadatelů dostali pamětní listy a nechyběla ani společná fotografie. Po tomto příjemném odpočinku jsme procházeli územím milířišť až  jsme došli k hutnické lokalitě Padouch. Krásným lesnatým údolím kolem Selské pícky, poté lesní cestou Padouchová jsme dorazili až k obydlí poustevníka a jeskyňáře, který žije u jeskyňky Děravka. Naši pozornost upoutala také jezírka, která vznikla v důsledku dolování. Další cesta nás zavedla ke Klostermanově studánce. Bohužel z této studánky vytékal jen malý pramínek vody, takže bylo téměř nemožné naplnit prázdné lahve touto jistě zdravou vodou. Po cestě do obce Rudice jsme narazili na litinový starohraběcí křížek z roku 1822. Po tomto zastavení jsme pokračovali až do Rudice, kde nás zaujal nejen nejen nově postavený kostelík, ale hlavně místní restaurace Tumperek. Po občerstvení a posezení v zahrádce této restaurace jsme si prohlédli zdejší unikátní větrný mlýn. Potom jsme se vydali na závěrečný úsek tohoto pochodu, který nás vedl přes přírodní zajímavost nazvanou Rudické propadání. Našli jsme zde krásné skály se spoustou jeskyňek,  z nichž jsme si některé prolezli. Tento asi nejkrásnější úsek našeho putování nás zavedl až do Jedovnic. Tady jsme ještě krátce poseděli v restauraci a rozloučili jsme se  s ostatními účastníky této krásné akce.

Prožili jsme nádherný den s dobrou partou lidí, za krásného slunečného počasí a hlavně v nádherné krajině Moravského krasu. Poznali jsme mnoho nových lidí, kteří mají stejný zájem o poznání krásných koutů naší země Moravy. Rádi se tohoto putování zúčastníme i příští rok.

komentáře (4) | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 0.00 (0x)

Pozvánka na nenáročnou vycházku do přírody

4. květen 2011 | 17.03 | rubrika: Cestování, turistika

Vycházka na vrchol Bradla. Bradlo

Členové místního sdružení Moravské národní obce – Haná zvou všechny členy a přátele našeho občanského sdružení na nenáročnou jarní vycházku na vrchol Bradlo ( 600 m), známý též jako moravský Blaník.

Kdy: Neděle 8. května 2011.

Sraz účastníků na železniční stanici v Nové Hradečné v 8:45 hodin.

Vlak z Olomouce vyjíždí v 7:47 hod. Příjezd do Nové Hradečné v 8:43 hod.

Nedávno byla na vrcholové skále Bradla instalována schránka s vrcholovou knihou. O tuto schránku se zasloužili členové a příznivci MNO – Haná. Tato iniciativa se setkává s velkým a kladným ohlasem veřejnosti.

Za organizátory se na setkání těší
Stanislav Blažek (předseda MNO – Haná)

Nová vrcholová schránka na Bradle

9. duben 2011 | 15.06 | rubrika: Cestování, turistika

Nedaleko obce Nová Hradečná se nachází pověstmi opředená hora Bradlo někdy také nazývaná jako Moravský Blaník. Samotný vrchol zdobí mohutná skála, která je také horolezeckým terénem. Na vrchol skály se ovšem bez problémů dostanou i obyčejní turisté bez nějakého vybavení a to po vytesaných stupních ( schodech ) se zabudovaným zábradlím. Bezpečnost na vrcholu zajišťuje vrcholová plošina také se zábradlím.

Výchozím bodem pro výstup na tento vrchol může být železniční zastávka v Nové Hradečné ( odtud je cesta nejkratší, ale nejstrmější ), z  obce Libina nebo z Lipinky. Ze všech těchto míst vás povede turistické značení, takže orientace je snadná.

Na vrcholové skále Bradla byla instalovaná nová schránka s vrcholovou knihou. Zasloužili se o to členové a příznivci  občanského sdružení Moravská národní obec  z  místní organizace Haná. Velké poděkování patří především Pavlu Lolkovi a Stanislavu Kneblovi , kteří této záslužné iniciativě věnovali svůj čas, práci a peníze.Bradlo

BRADLO - VRCHOLOVÁ KNIHABRADLO - VRCHOLOVÁ KNIHA

20.8. 2011 - Místní sdružení Moravské národní obce – Haná pořádá ve spolupráci s obcí Lipinka a Společností Aleše Balcárka I. ročník turistické, společenské a kulturní akce Setkání moravských patriotů na památném vrcholu Bradlo.
Hlavním cílem této naší akce je nejen pozvání do krásné přírody, ale především snaha oslovit širokou veřejnost a připomenout výročí 150 let od setkání básníka Aleše Balcárka a spisovatele Jakuba Lolka na Bradelné skále. Naším záměrem je seznámit účastníky tohoto setkání s dílem a životem těchto významných osobností a jejich odkazem pro dnešní generace.

ALEŠ BALCÁREK

Aleš Balcárek, jeden z nejpopulárnějších moravských básníků 19. století .

Novoroční výstup na Bradlo

6. leden 2011 | 19.13 | rubrika: Cestování, turistika

Novoroční výstup na  Bradlo pořádáme, my turisti z Uničovska, každý rok. Na tuto pro nás Moravany posvátnou horu nazývanou také jako Moravský Blaník se dá vystoupit hned z několika směrů. Nejčastějším výchozím místem je železniční zastávka v obci Nová Hradečná. Cesta na vrchol je odtud sice nejkratší, ale také nejstrmější. Dalšími místy odkud se dá vystoupat na vrchol Bradla jsou obce Lipinka a Libina.

Letos 1.1.2011 na vrchol Bradla ( 600 m n.m.) vystoupilo 500 turistů. I když nám příliš nepřálo počasí, tak jsem nafotil pár fotografií.

Obrázek č.1) Pohled na obec Nová Hradečná  2) cesta z Nové Hradečné 3) Na vrcholové skále Bradla zavlála naša moravská zemská vlajka 4,5,6,7) fotky na vrcholové plošině skály 8) účastníci si mohli ohřát ruce a nohy u ohně a zevnitř je zahřívala slivovica. 9) Výstupu se účastnilo také mnoho psích kamarádů, jako například tento krásný vlčák. 10) Tož to néni pravé Bavorák, ale moravské šohaj s bavorskym klobókem.

BradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradloBradlo

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 1 (1x)

Moravská města - Brno 2.díl

12. září 2010 | 15.59 | rubrika: Cestování, turistika

NOVÁ RADNICE

Nová radnice patří mezi nejvýznamnější umělecké památky města Brna ( obrázek č.1 a 2).  V minulosti byla nazývána jako Zemský dům, Zemská soudnice a  bývala centrem zemské správy  Moravy ( Moravského markrabství ). Zasedal zde Moravský zemský sněm, který byl zákonodárnou institucí na území Moravského markrabství.Ve Sněmovním sále Nové radnice se nachází barokní nástropní fresky od Daniela Grana a Gaetana Fantiho z roku 1734. Nástropní freska je rozdělena na dvě kompozice. První, větší část představuje hold řeckého Olympu Moravě (Alegorie šťastné vlády Moravy). Druhá část je tzv. Apoteóza vlády Spravedlnosti neboli Alegorie dobré vlády – malba měla připomínat moravským stavům, aby dbali prospěchu své země a soudili její lid spravedlivě. Je umístěna nad průčelím sálu právě v místech, kde u středního okna pod šachovanou orlicí stával při zasedání soudu markraběcí trůn. Za pána země zde byli přijímáni panovníci, kteří se pyšnili titulem markrabě moravský. Stěny zdobí postavy moravských markrabat z habsburského rodu od Ferdinanda I. po Karla VI.

" Aby Moravanům povinnost svou učinil, svobody Markrabství moravského potvrdil, byl přijat za markrabího a obdržel slib věrnosti ".

V roce 1419 se v  prostorách Zemského domu ( Nové radnice) konal generální sněm korunních zemí, na kterém husité vypověděli poslušnost králi Zikmundovi.

Z významných osobností moravské historie zde v 15. st. působil nejvyšší moravský zemský hejtman Ctibor Tovačovský z Cimburka, který zpracoval Zřízení zemské Moravského markrabství ( ústavu) -  dvoudílnou Knihu Tovačovskou nebo -li  Paměť, obyčeje, řády, zvyklosti starodávné a práva Markrabství moravského. V tomto díle, které tvořilo základ moravského předbělohorského práva, se v úvodním článku uvádí :

" Země Moravská byla vždy svobodná, jakkoliv jest od královstvie a koruny moravské své padla a žádnému pánu ani kterej zemi podmaněna nebyla".

V 16. století v tehdejším Zemském domu působila další významná osobnost moravského písemnictví a tehdejšího zemského práva Ctibor Drnovický z Drnovic, který je z historie znám jako autor dokumentu Nové zemské zřízení Moravského markrabství, jeho řády, práva, svobody a privilegia - Kniha drnovická.BRNO

Další skvělou osobností našich moravských dějin, která v budově Zemského domu ( Nové radnice ) působila, byl moravský zemský politik a představitel protestantské stavovské opozice Karel starší ze Žerotína. Období, kdy Karel starší ze Žerotína v letech 1608 - 1614 zastával úřad moravského zemského hejtmana, představovalo vrchol stavovského principu a zemské autonomie v dějinách Moravy. Právem byl tomuto obratnému ochránci moravských zemských práv a svobod vytvořen akademickým sochařem V.Makovským roku 1936 pomník , který byl umístěn právě na nádvoří Nové radnice ( obrázek č.3) .

Roku 1619 bylo zde v Zemském domu vyhlášeno povstání proti Habsburkům. Po Bílé hoře zde zasedal soud nad vzbouřenými stavy.

Orlice, coby symbol Moravy, zdobí nádvoří Nové radnice ( obrázek č. 4 a 5).  BRNOBRNOBRNOBRNOBRNO

Uprostřed nádvoří je také umístěna kašna z roku 1928 s kovanou mříží, zdobenou alegoriemi dvanácti měsíců (obrázek č.6).

BRNOV době mé návštěvy se na nádvoří odehrával program mezinárodního folklorního festivalu ( obrázek č. 7).

V současné době je Nová radnice sídlem Magistrátu města Brna a zasedají zde zastupitelé a Rada města Brna.

Literatura :  Dějiny Moravy v datech - František Čapka

Moravské letopisy  -  Lubomír E. Havlík

Další informace na odkazech :

Moravská města - Brno

4. září 2010 | 14.28 | rubrika: Cestování, turistika

NBRNOedávno jsem do naší moravské metropole zavítal a nafotil jsem pár fotografií, ze kterých je doufám vidět krása a život tohoto města.

1) Náměstí Svobody se nachází v historickém centru BrnaBRNOBRNO. 2) Kašna na náměstí Svobody s verši moravského básníka Jana Skácela

3)Morový sloup na náměstí Svobody byl postaven v druhé polovině 17. století na památku obětem morové nákazy. Na vrcholu sloupu je umístěna Panna Marie jako patronka a ochránkyně moravské země.BRNO

4 )Dům pánů z LipéBRNO je dnes kulturním a informačním centrem města

5) Moravská orlice zdobí průčelí tohoto renesančního domu.

6) Mezinárodní folklorní festival - pódium na náměstí Svobody.BRNO

Folklorní soubor z Maďarska

7) Tančilo se také v ulicich města. Jedním z reprezentantů moravského folkloru byl i soubor Valášek . BRNO

8) Slovenský soubor Zamutovčan prochází městem.

Zajímavé odkazy : http://www.mojebrno.wz.cz/inka--brno-namesti-namesti-svobody.html

BRNO

žádné komentáře | přidat komentář | hodnocení: 1 · 2 · 3 · 4 · 5 | 1 (1x)

Pozvánka na turistický pochod

25. srpen 2010 | 17.00 | rubrika: Cestování, turistika

PochodTento již tradiční pochod Vás zavede do zachovalé přírody masivu Králického Sněžníku. Uvidíte pramen naší národní řeky Moravy, ve kterém se můžete osvěžit a třeba i napít. Můžete vystoupit na samotný vrchol této hory vysoké 1423 metrů, ze které je za jasného počasí krásný výhled . Tato hora se nachází na historickém rozhraní Moravy, Čech a Kladska.KRÁLICKÝ SNĚŽNÍKKRÁLICKÝ SNĚŽNÍKKRÁLICKÝ SNĚŽNÍK Kamenný trojmezník vyznačuje historickou hranici markrabství moravského, království českého a hrabství kladského.

Přiložené fotografie jsou z 19. ročníku tohoto turistického pochodu. Tenkrát nám moc nepřálo počasí, ale i tak jsme si odnesli silné zážitky z krásné přírody a přátelského setkání u pramene Moravy.

Související články

Moravská města - Olomouc III.díl

15. srpen 2010 | 11.39 | rubrika: Cestování, turistika

K nejvýznamnějším a také k nejkrásnějším památkám Olomouce patří bezpochyby soubor šesti barokních kašen.

1) OLOMÓCkašna Tritonů z roku 1709

2)Merkurova kašna z roku 1727

3) Herkulova kašna se nachází před radnicí na Horním náměstí. Byla vytvořena v letech 1687 - 1688.

4) Caesarova kašna je největší z olomouckých barokních kašen. Najdete ji na Horním náměstí a byla postavena roku 1727.

5) Neptunova kašna na Dolním náměstí byla vybudována v roce 1683

6) Jupiterova kašna se nachází také na Dolním náměstí a byla vytvořena v roce 1707.

Více informací o těchto barokních skvostech najdete na : http://www.turistik.cz/cz/kraje/olomoucky-kraj/okres-olomouc/olomouc/barokni-kasny-olomouc/

OLOMÓCOLOMOUCOLOMÓCHerkulova kašnaCésarova kašnaCésarova kašna Césarova kašnaOLOMÓCOLOMOUCOLOMÓCOLOMÓC